4. Nahrávacie (produkčné) štúdio

4.1. Mixážny pult
4.2. Vstupná jednotka
4.3. Zbernice
4.4. Výstupy
4.5. Inserty
4.6. Digitálny mixážny pult
4.7. Hlásatelňa a použité mikrofóny
4.8. Efektový procesor
4.9. DAT magnetofón

Celkový pohľad do nahrávacieho (produkčného) štúdia 75kB

Slúži na výrobu reklám, relácií, jinglov, programových upútavok a podobných vecí, ktoré nie je možné z technického hľadiska vysielať naživo. Požiadavky na technické vybavenie produkčného štúdia sú diametrálne odlišné od vysielacieho štúdia. Práca v pri výrobe programov nie je natoľko rýchla a dynamická ako u vysielacích pracovísk, ale požiadavky sú kladené skôr na kvalitu a dokonalé spracovanie všetkých zvukových materiálov.

Technologickú časť tvorí mixážny pult prepojený s viacstopovým záznamovým zariadením. Celé štúdio je postavené modulárne, aby sa jeho konfigurácia dala rýchlo a jednoducho meniť. Preto sú všetky vstupy a výstupy pultu a ostatných zariadení vyvedené na centrálny prepojovač, kde sa pomocou prepojovacích káblov zapojí požadovaná konfigurácia.

4.1. Mixážny pult

Na rozdiel od vysielacieho pultu na nahrávacom nájdeme veľmi veľa „čudlíkov". Je to logické, lebo na každom vstupe si potrebujeme nastaviť citlivosť, nastaviť korekcie (parametrický troj- až štvor- pásmový ekvalizér), poslať príslušný signál do efektových zariadení, monofónny signál rozmiešať do stereozbernice a poslať do príslušnej výstupnej zbernice.

4.2. Vstupná jednotka

Vstupné jednotky nám umožňujú pripojiť symetrický alebo nesymetrický signál s linkovou alebo mikrofónnou úrovňou. Obyčajne sa celý rozsah skokovo rozdelí na dva podrozsahy (prepínačom) a jemne sa citlivosť dostaví potenciometrom. Ak je na vstup pripojený kondenzátorový mikrofón je možné pripnúť mu fantómové napájanie 48V. Kôli jednoduchosti sa napájanie nepripája na každý vstup zvlášť, ale na sekcie napríklad po 8 vstupných jednotiek. Po potrebnom zosilnení je možné otočiť fázu signálu. Nasleduje korekčná časť. Táto nám umožňuje upravovať frekvenčné spektrum signálu. U jednoduchých pultov sa používajú dvoj- až štvor- pásmové korektory s pevne danými frekvenciami, u lepších pultov sa používa výlučne parametrický ekvalizér, kde máme možnosť nastaviť frekvenciu a prenos filtra. V niektorých prípadoch môžeme meniť aj kvalitu filtrov (táto funkcia je samozrejmosťou u digitálnych filtrov). Na dolnom a hornom konci pásma je možné zvoliť typ filtra so zvonovou alebo shelvingovou charakteristikou.

U jednoduchých pultov sa po korekciách privádza signál na tlmiče. U zložitejších alebo digitálnych pultov máme možnosť vradiť do cesty ešte dynamický procesor (najčastejšie kompresor).

4.3. Zbernice

Po prechode signálu cez tlmič je rozmiešaný do stereo zbernice pomocou panpotu a priradený do príslušnej zbernice. Pulty mávajú obyčajne 4 až 8 (ale aj 16 a 32) skupinových (group) zberníc a jednu výstupnú (master, stereo) zbernicu. Podľa potreby si signál môžeme zaradiť do ľubovoľnej z týchto zberníc. Skupinové zbernice sa používajú - ako už názov napovedá - na zmiešanie vstupov, na ktorých máme typovo príbuzný signál, ktorý potrebujeme ovládať naraz celý v danom pomere len jedným tlmičom (napríklad dychová sekcia orchestra, mikrofóny moderátorov, nástroje jedného typu a pod.). Pomery jednotlivých nástrojov si zvolíme tlmičmi na vstupných jednotkách a úroveň celej skupiny si riadime už len jedným skupinovým faderom. Výstup zo skupín je možné priradiť do výstupnej master zbernice.

Okrem skupinových a master zbernice sú v pulte ešte ďalšie zbernice. Na odvedenie signálu napríklad do efektového zariadenia, alebo do odposluchov na pódiu slúžia AUX zbernice. Podľa veľkosti pultu ich je najčastejšie 2 až 8 (u veľkých pultov aj viac). Signál do nich sa odoberá pred alebo za faderom (volí sa tlačidlom PF/AF) a jeho veľkosť sa určuje nie posuvným, ale otočným potenciometrom. Na výstupe každej AUX zbernice môžeme nájsť ekvalizér a vždy je tam regulátor výstupnej úrovne. AUX zbernice sa nedajú priamo primiešať do skupín alebo do výstupu. Slúžia len na pomocné účely.

4.4. Výstupy

Na výstupe pultu (master) zbernica môžeme obyčajne nájsť ekvalizér a dynamický procesor. Odtiaľto je signál vedený na výstupné konektory. Používajú sa jack alebo canon konektory a signál symetrický pre profesionálne zariadenia a nesymetrický pre komerčné zariadenia.

4.5. Inserty

Na každom vstupe po vstupnom zosilňovači a na každom výstupe (skupiny a master) nájdeme pripojovacie body nazývané inserty. Sú to body vyvedené na konektory na panel, kde môžeme prerušiť signálovú cestu a vradiť tam ľubovoľné externé zariadenie, napríklad dynamický procesor alebo ekvalizér.

4.6. Digitálny mixážny pult

Spracovanie signálu u digitálneho pultu je celé realizované softwarovo, takže nie je problém naprogramovať ľubovoľné funkcie. V ďalšom popise sa zameriam na pult Yamaha R02, ktorý je jedným z najpredávanejších digitálnych pultov u nás.

Vstupná jednotka obsahuje regulátor citlivosti (mikrofónna/linková úroveň), zdroj pre fantómové napájanie a obracač fázy signálu. Ďalej nasleduje plne parametrický štvorpásmový ekvalizér (všade nastaviteľné f, A, Q) a plne programovateľný dynamický procesor (dá sa použiť ako kompresor, expander, limiter, alebo niečo iné špeciálne). Odtiaľ je signál vedený na fader. Fadery sú poháňané motoromi a nie sú nijakým spôsobom elektricky zviazané so signálom, čo umožňuje ich použitie na ľubovoľnú funkciu podľa riadiaceho programu (nielen ako fader pre príslušný vstup, ale aj na nastavovanie parametrov dynamického procesora, efektového procesora, ako fadery pre ďalších 16 vstupov, na nastavenie výstupnej úrovne pre AUX a group zbernice a pod). Pred faderom alebo za ním je možné odobrať signál do ôsmich AUX zberníc, z ktorých dve sú vyhradené ako vstupy pre zabudovaný efektový procesor.

Samozrejmosťou je panpot na rozmiešanie do stereo zbernice. V prípade pripojenia mikrofónov M-S systému na vstupný pár, vie pult priamo prepočítať tieto signály na ekvivalentné zložky L a R.

Pult má 8 skupinových zberníc a jednu master stereo zbernicu. Všety fadery sa dajú spriahnuť do štyroch nezávislých faderových skupín (ťahaním jedného faderu sa reguluje úroveň celej skupiny v nastavenom vzájomnom pomere úrovní) a do štyroch mutovacích skupín (zamutovaním ľubovoľného vstupu sa zamutuje celá skupina). Susedné kanály sa dajú spriahnuť do stereopáru a ovládacími prvkami jedného kanála sa príslušne menia aj parametre druhého kanála.

Osem výstupov skupinových zberníc je možné von dostať v niekoľkých formátoch, ktoré sa určujú použitím príslušnej výstupnej karty (analógový, optický, AES-EBU, TDIF, ADAT formát...). Na všetky výstupné zbernice je opäť možné aplikovať plne parametrický štvorpásmový ekvalizér a dynamický procesor.

Na pripojenie signálov k pultu netreba externý prepojovač, lebo spojenia medzi jednotlivými fyzickými vstupmi a vstupmi jednotlivých kanálov sa volia jednoduchým klikaním v prepojovacích tabuľkách. To isté platí aj o výstupoch.

Pult má v sebe vstavaný plne programovateľný stereo efektový procesor a signálový generátor.

Pult dokáže v prípade zakúpenia dodatočného softwarového vybavenia priamo mixovať aj surround vo viacerých formátoch.

Kompletné nastavenia celého pultu je možné uložiť do vnútornej pamäte, kde je možné uchovať až 96 rôznych nastavení. Okrem toho je možné do knižníc ukladať celé nastavenie ekvalizéru, dynamického a efektového procesora. Prakticky teda môžeme odísť od pultu s rozrobenou prácou, môže prísť kolega urobiť si svoje veci, so všetkým potočiť a zmeniť všetky nastavenia a keď sa vrátime vyvoláme z pamäte svoje posledné nastavenie, pult sa vráti presne do toho istého stavu ako keď sme odchádzali a môžeme pokračovať v práci. Pre prax nemôže byť nič lepšie, lebo akonáhle sa nechá pult bez dozoru vždy sa nájde iniciatívny blbec, ktorý musí zistiť načo slúžia všetky gombíky.

Ak potrebujeme viacej vstupov ako poskytuje jeden pult, je možnosť navzájom zviazať viacero pultov takže dostávame napríklad 120 vstupový stôl zložený z troch pultov Yamaha R02. Súčasná cena týchto pultov (menej ako polovica ceny ekvivalentného analógového pultu) je natoľko zaujímavá, že sa veľmi rýchlo uchytili aj na tak malom trhu ako je Slovensko a veľmi dobre sa tu predávajú.

Internet:www.yamaha.com, originálny popis je tu

4.7. Hlásatelňa a použité mikrofóny

Na nahrávanie sa používa výlučne akusticky oddelená miestnosť (hlásatelňa, spíkerňa), s kvalitným kondenzátorovým alebo dynamickým mikrofónom (aj viacerými). V hlásatelni z technologickej výbavy býva umiestený len slúchadlový zosilňovač a červené svetlo (majú nulovú hlučnosť) a všetky ostatné komponenty sú buď v réžii, alebo vo zvláštnej technologickej miestnosti.

4.8. Efektový procesor

Pri výrobe reklamných spotov, relácií a pod. je často potrebné zmeniť zafarbenie suchého hlasu, navodiť dojem príslušného prostredia, alebo pridať nejaký iný zvukový efekt. Na tieto účely slúži efektový procesor. Kedysi používané analógové procesory boli zväčša jednoúčelové a vedeli robiť hapríklad len hall, reverb, delay alebo iný efekt. Súčasné digitálne procesory majú nepredstaviteľné možnosti a spektrum efektov je obmedzené len schopnosťami programátorov. S dokonalou vernosťou je možné napríklad simulovať všetky typy uzavretých priestorov (hala, chodba, záchod, kostol, rúra...), vyrobiť telefónnu linku aj s rušením, vyrobiť elektronicky syntetizovaný hlas a obrovské množstvo ďalších efektov. Efektový procesor môže byť buď vo prístroja v racku, alebo môže byť zabudovaný už v počítači u viacstopového záznamového zariadenia. Je len na používateľovi aké má požiadavky a koľko má peňazí.

Príklad efektového procesora Eventide DSP4000, je v obrazovej prílohe spolu s tabuľkou výrobcom predprogramovaných efektov.

Efektový procesor DSP4000 a DAT magnetofón SONY 37kB

4.9. DAT magnetofón

DAT (digital audio tape) magnetofón je celosvetovým profesionálnym štandardom, na vysokokvalitný záznam zvuku. Umožňuje podľa dĺžky kazety zaznamenať 15-120 minút záznamu v plnej kvalite 16bitov, 44,1/48kHz bez kompresie. Zvuk sa digitalizuje a zapisuje do šikmých dátových stôp podobne ako na videomagnetofóne. Páska sa pohybuje rýchlosťou okolo 1cm/s (bohužiaľ neviem presné číslo). Ak stačí nižšia kvalita dá sa nahrávať so vzorkovacou frekvenciou 32kHz a získame dvojnásobnú dĺžku záznamu. Záznam sa dá označiť a rozdeliť na tracky, ale nedá sa strihať. Prístup je klasický sekvenčný ako u všetkých páskových médií. DAT-ka je teda výhodná na dlhé súvislé relácie (hotové predohraté), na trvalú archiváciu, na výmenu materiálu medzi štúdiami (na digitálnej úrovni, bez straty kvality), alebo na prenos mastrovaných záznamov pre CD platne.

Komerčné DAT magnetofóny sa už nevyrábajú, ostali len profesionálne modely (napríklad firma SONY).

Efektový procesor DSP4000 a DAT magnetofón SONY 37kB



ďalšia kapitola
predchádzajúca kapitola
Spať na obsah