2. Všeobecné požiadavky na vysielacie pracovisko

Ako už bolo spomenuté slúži na výrobu vysielaného programu a kompletizuje sa tu program zo všetkých zdrojov do jeho finálnej podoby. Z vysielacieho štúdia sa púšťajú skladby, moderátor a predhraté príspevky. Požiadavky kladené na takéto štúdio (pracovisko) možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:

Maximálna jednoduchosť a prehľadnosť

Obsluha (vysielací technik) v 90% prípadov nemá žiadne technické vzdelanie. Hlavné požiadavky pri výbere týchto ľudí sú kladené na kvalitu a dynamiku vysielania, presnosť mixovania, cit pre rytmus a melódiu, znalosť hudby a podobne a nie na technické znalosti, na tieto účely sú v rádiu servisní technici. Časté sú programy typu „one man show" kde si moderátor aj sám mixuje a robí celý program sám.

Preto je celé štúdio fixne zapojené a zakáblované bez možnosti akýchkoľvek hardwarových zmien, všetka technológia, ktorú netreba obsluhovať je zamknutá v racku, na klimatizácii je nastavená pevná teplota a na ovládač je priskrukrutkované 7mm hrubé plexisklo aby sa nedala teplota meniť. Treba si uvedomiť, že ľudia sú veľmi tvoriví a každý zbytočný potenciometer, tlačidlo alebo konektor sa okamžite stáva objektom ich záujmu a je ohrozený chod vysielania. Slúchadlá a iné prenosné zariadenia treba nainštalovať napevno na miesto určenia, lebo inak putujú po celom rádiu a nikdy nie sú tam kde ich treba (kábel slúchadiel sa napevno priviaže k zosilňovaču, strihací minidisk sa priskrutkuje k stolu). Na prvý pohľad to znie smiešne, ale naozaj prax potvrdila, že odkedy sú priskrutkované minidisky, priviazané slúchadlá, zablokovaná klimatizácia a podobne nie sú s nimi žiadne problémy.

Z vlastnej praxe môžem uviesť ako príklad výpadok vysielania spôsobený moderátorkou, ktorá si omylom zavesila kabelku na sieťový vypínač mikrovlnnej linky prenášajúcej signál na vysielač, alebo pripojenie dvojkilowattového elektrického radiátora na špeciálny zálohovaný rozvod pre štúdiovú techniku. Oprava zničeného záložného zdroja stála asi 1,5 mesačného platu jedného zamestnanca.

Ergonómia a pohodlie pri vysielaní

Hlavná požiadavka: všetky zariadenia musia byť umiestnené v dosahu zvukového technika. Je veľmi nepohodlné a vyčerpávajúce každé 3 minúty vstať a nastaviť si ďalšiu skladbu na dva metre vzdialenom CD prehrávači. Všetky ovládacie prvky musia byť pohodlne prístupné bez toho, aby obsluha musela robiť veľké pohyby, zároveň všetky prvky, ktoré majú vplyv na chod vysielania musia byť zabezpečené voči náhodnému stlačeniu otočeniu a pod. Všetky dôležité indikátory a displeje musia byť v hlavnom zornom poli technika aby počas vysielania mohol sledovať všetky dôležité veličiny (úroveň signálu, časy na prehrávačoch, hodiny, stopky, monitor počítača s rozpisom vysielaných udalostí, dôležité alarmy ako je napríklad zapnuté vysielanie dopravných správ, červená na mikrofón). Zariadenia, ktoré sa obsluhujú menej často (videá na dlhodobý záznam, počítač s archívom, počítač na riadenie RDS a pod.) sa umiestňujú mimo hlavného pracovného poľa kôli prehľadnosti (technik nemôže mať pred sebou všetko, lebo stráca orientáciu a stáva sa pomalším čo neprospieva dynamike a kvalite vysielania).

Všetky príspevkové zariadenia by mali mať diaľkové spúšťanie z vysielacieho pultu. Je to dôležité z hľadiska dynamiky vysielania. Technik si nastaví príslušné príspevky a všetky zariadenia potom už ovláda len z pultu. Ručné spúšťanie je v tomto prípade nepoužitelné, lebo je neprehľadné a technik je veľmi pomalý. Stačí napríklad vo vysielaní Slovenského rozhlasu, kde po skončení skladby moderátor niečo ohlási a pustí sa 30 minútový pás. Ale v dynamickom vysielaní napríklad len na urobenie jednoduchého vstupu moderátora (moderátor začne rozprávať do začiatku novej skladby) treba: dať znamenie moderátorovi (napr. zablikať červenou), zapnúť mikrofón, stiahnuť hrajúcu skladbu, zároveň pustiť novú skladbu, počas pokecu regulovať jej úroveň tak aby bolo rozumieť slovu, po skončení pokecu dotiahnuť úroveň hudby a vypúť mikrofón. Prípadne ak nie sú v štúdiu stopky treba rukou odpočítavať čas do konca nábehu (nábeh, intro = začiatočná inštrumentálna časť skladby, kde sa ešte nespieva, pozn. aut.) skladby. Ak by nebolo spravené centrálne ovládanie zariadení z pultu tak by na tento úkon bolo treba aspoň štyri ruky, pričom vstupy moderátora sú každých 3 až 10minút.

Moderátor potrebuje mať veľké hodiny, aby po odmoderovaní vstupu hneď videl presný čas a mohol ho ohlásiť.

Pre presný chod vysielania je veľmi dôležitý presný čas a preto sa používajú rádiom riadené hodiny (na Slovensku sa s obľubou používa vysielač DCF). Moderátor potrebuje väčšinou digitálne hodiny, pre ich ľahkú čitateľnosť, naproti tomu technik skôr uprednostní ručičkové, lebo na nich sa dá ľahko len pohľadom bez počítania zistiť zostávajúci čas do konca relácie, do reklám a podobne.

Na zabezpečenie rýchlej, dobrej a pohodlnej komunikácie medzi technikom a moderátorom sa používa len jedno akusticky nerozdelené štúdio, kde sedia obidvaja vysielajúci oproti sebe. Toto riešenie prináša na jednej strane dobrú dynamiku vysielania, ale na druhej strane nastávajú problémy s akustikou, hlukom miestnosti a množstvom iných rušivých signálov. Preto sa používajú smerové málo citlivé mikrofóny (štandard je Shure SM7) a všetka nepotrebná technológia sa dáva do oddelenej chladenej tzv. technologickej miestnosti.

Diskusné relácie, rozsiahlejšie spravodajské a literárne relácie je nutné vysielať z akusticky oddelenej miestnosti väčšinou s kvalitným kondenzátorovým mikrofónom, kde sa dá nazvučiť všetko čo treba.

Čistota prostredia a príjemné prostredie

Prvá požiadavka je hlavne na dosiahnutie spoľahlivosti techniky a udržanie jej životnosti. Pri 24 hodinovej prevádzke sú zariadenia pomerne značne namáhané a opotrebovávané. Ak sa okrem toho vyskytujú v prašnom prostredí prudko sa znižuje ich životnosť (denne sa premelie množstvo ľudí, ktorí so sebou prinášajú prach, prach prihádzajúci zvonku vzduchom, alebo nebodaj fajčenie v štúdiu). Najkritickejšie sú mechanické časti - mikrofóny, optiky CD a MD prehrávačov, ložiská faderov , odporové dráhy faderov, kontakty spínačov a tlačidiel, kontakty konektorov a prepojovačov, ventilátory a pod. Prach má vplyv aj na zhoršený odvod tepla z chladičov čo so sebou prináša prehrievanie a nižšiu spoľahlivosť zariadení. Oktem toho prach neprospieva ani ľuďom v štúdiu. Preto je veľmi dôležité použiť kvalitnú klimatizáciu, ktorá prisáva čerstvý vzduch zvonku a zbavuje ho prachu, udržuje konštantnú teplotu a vlhkosť. Investície vložené do kvalitnej a dostatočne výkonnej klimatizácie sa niekoľkonásobne vrátia predĺženou životnosťou a bezporuchovou prácou zariadení. Na druhej strane ale kvalitný a čistý vzduch z klimatizácie je suchý a pri dlhšom pobyte v takto ošetrených priestoroch sa prejavujú bolesti hrdla, takže hlavne v zimných mesiacoch je dobré používať zvlhčovač vzduchu. Pri suchom vzduchu sa môžu prejavovať aj problémy so statickou elektrinou, ktoré sa zvlhčovaním vzduchu dajú úplne odstrániť.

Pre obsluhu je potrebné aj dostatočné a príjemné osvetlenie. Prudké alebo slabé svetlo veľmi unavuje, čo sa prejavuje na kvalite vysielania.




ďalšia kapitola
predchádzajúca kapitola
Spať na obsah